Skolhund - Social tjänstehund i förskola och skola

I klassrummet bidrar skolhunden till lugn, fokus och en god stämning. För elever med oro och stress inför specifika uppgifter kan hundmötet göra uppgiften enklare och för barn med skolfrånvaro kan hunden vara ett stöd för att komma tillbaka till skolan.

Skolhunden kan även kallas:

Vad är en skolhund?

Många tänker kanske att en skolhund är en hund som ligger stilla och verkar lyssna när någon läser högt för den. Men en skolhund gör så mycket mer. Den kan hjälpa elever med fokus, koncentration, socialt samspel och motivation. Uppdraget utformas med målsättning utifrån behov och utvärderas löpande.

Begreppet skolhund omfattar alla hundar som arbetar i skolans verksamhet, dvs pedagoghund, kuratorshund, läshund, m.fl. De är utbildade och godkända för att arbeta med barn och i skolmiljö.

Läshunden i skola eller på bibliotek

Att läsa för en hund som inte dömer eller rättar kan vara lättare än att läsa för en människa. Hunden lyssnar uppmärksamt och tycker att läsaren är fantastisk oavsett läshastighet. Läshund är en annan term för en terapihund i skolan. Läshundar anlitas även av bibliotek som en del i deras verksamhet för att stimulera till läsning

En nos i knät blir en effektiv påminnelse om att fortsätta fokusera på uppgiften.
Berättelser
från skolan
Berättelser från skolan

Fördelar med terapihund i skolan

I klassrummet bidrar skolhunden till lugn, fokus och en god stämning. En orolig elev kan få en varm hund på fötterna eller lite gos och kan därigenom hitta sitt eget lugn och fokus. 

Skolhund för barn med NPF-diagnoser

Just de svårigheter som är vanliga hos barn med NPF är det som hunden är allra bäst på att möta. Det som vuxna på skolan kan ha svårt för (individuella relationer, rörelsebehov, impulsivitet, pauser, annorlundahet m.m.) blir det normala och naturliga i relation till hunden.

Inom skolan kan hunden motivera elever till att träna läsning, öva sociala koder, stärka koncentrationsförmågan och mycket mer. För elever med oro och stress inför specifika uppgifter kan det vara positivt att få träna tillsammans med hunden. Att tala inför en grupp kan kännas omöjligt, men många elever (och vuxna) har haft god hjälp av hundteam för att klara detta.

Skolhund vid problematisk skolfrånvaro

Många elever med problematisk skolfrånvaro (sk hemmasittare) får god hjälp av en hund som kan erbjuda trygghet, stabilitet och stresslindring och på så sätt närma sig skolan igen. Att sakta bygga upp förtroende och tillit till hunden, sig själv och vuxenvärlden kan ta tid, men även när eleven har en extra svår dag så ger hunden aldrig upp. 

Hunden kan inte förändra skolan, men den kan hjälpa eleven att må bättre så att det blir möjligt att närma sig skolan igen. I relationen till hunden blir det möjligt för eleven att känna sig trygg och återfå hoppet om en framtid.

Anlita en skolhund

Här kan du söka efter ett hundteam i din närhet.

Terapihund i skolan

Skolkuratorn berättar

”Jag mötte nioåriga D i korridoren. Han var arg som ett bi och behövde ha sönder något. Hela dagen hade varit katastrof och allt blev fel. Vi bytte lektionen mot en promenad med Luna.

Väl ute började han berätta vad som hänt just den dagen och hur det känns att ha ADHD. Det blev ett samtal som jag aldrig tidigare hade fått till med D. En liten stund senare skuttade han tillbaka mot klassrummet.

Pedagogen berättade senare att han hade avslutat dagen vid sin bänk och arbetat fokuserat. När de sammanfattade dagen räckte han ivrigt upp handen och berättade att han hade haft en jättebra dag för han hade träffat Luna. Den positiva känslan som han fick i mötet med Luna följde med honom och gjorde att hela dagen kändes bra.”

Linda, skolkurator

Frågor och svar

Just de svårigheter som är vanliga hos barn med NPF är det som hunden är allra bäst på att möta. Det som vuxna på skolan kan ha svårt för (individuella relationer, rörelsebehov, impulsivitet, pauser, annorlundahet m.m.) blir det normala och naturliga i relation till hunden.

Utbildade hundteam har god kunskap om hur man lägger upp arbetet för att minimera risken för allergiska reaktioner eller oönskade möten. Det handlar både om hur man sköter hundens hygien, lokalens beskaffenhet och elevernas rutiner före och efter hundträff. Ingen ska behöva riskera att träffa en hund i sin skola eller på sitt arbete mot sin vilja.

Med tydlig information om var och när hunden arbetar i lokalen minimerar man risken för att någon ska råka träffa hunden utan att den vill det. Det är viktigt att en ansvarig i verksamheten för en dialog med sina medarbetare för att säkerställa att var och en känner sig trygg på sin arbetsplats.

Eftersom att det är levande varelser som vi arbetar med finns det alltid en risk för att någon blir skadad. En utbildad hund är utvärderad och godkänd för att man ska veta att den trivs med sitt arbete och är lämpad för den klientgrupp som den arbetar för. Hundföraren har ett stort ansvar för att utforma insatsen på ett sätt som ger maximal säkerhet för både hunden och kunden. Dock kan en hund som blir utsatt för hot eller våld försvara sig på ett sätt som kan innebära risk för skada. Därför är det alltid hundföraren som avgör vem hunden ska arbeta med.

Inga alls. Men det finns heller inga rapporter om negativa biverkningar.

Börja med att ta upp frågan med rektor. För att hitta ett team i ditt område klickar du här. Ta kontakt med hundföraren via de kontaktuppgifter som du hittar på teamets sida. Om du inte hittar något team i närheten av er, så kontakta oss på info@terapihundar.se så gör vi vad vi kan för att hjälpa till.